:: دوره 20، شماره 5 - ( آذر و دی 1397 ) ::
دوره 20 شماره 5 صفحات 25-32 برگشت به فهرست نسخه ها
تدوین مدل اندازه‌گیری خودشفقت‌ورزی در دانشجویان کتابداری پزشکی دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران
زرین زرین آبادی ، علیرضا اسفندیاری مقدم، نصراله عرفانی* ، محسن احمدی طهور سلطانی
گروه روان‌شناسی، دانشگاه پیام نور، همدان، ایران ، erfani@pnu.ac.ir
چکیده:   (2716 مشاهده)

زمینه و هدف: نقش ارتباطات در رشته کتابداری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار‌است، به‌ویژه که مبحث کتابدار بالینی در بین دانشجویان این رشته اجرایی شده است و آنان با تیم پزشکی به‌صورت مستقیم در ارتباط هستند، لذا تأمین فوری نیازهای اطلاعاتی پزشکان اهمیت بیشتری می‌یابد؛ بنابراین ضرورت توانمندی و تسلط دانشجویان این رشته بر مباحث ارتباطات بیش‌ از پیش نمایان ‌می‌گردد. یکی از عوامل موثر بر ارتباطات، خود‌شفقت‌ورزی است که مطالعه این متغیر را در دانشجویان کتابداری پزشکی مهم می‌نماید. یکی از عمده‌ترین عواملی که بر روی نتایج هر پژوهشی می‌تواند اثرگذار باشد، مدل مفهومی سنجش متغیرها است. بر این اساس هدف پژوهش تدوین مدل اندازه‌گیری خودشفقت‌ورزی بود.
روش بررسی: طی یک پژوهش همبستگی به شیوه ی مدل معادلات ساختاری از جامعه ی آماری دانشجویان کتابداری پزشکی در سراسر کشور تعداد 270 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انجام ‌شد و به پرسشنامه خودشفقت‌ورزی Neff (2003) پاسخ دادند. بر اساس داد‌ه‌ها، ابتدا پارامترهای مدل به روش بیشینه درست ‌نمایی برآورد شد. سپس مدل اند‌ازه‌گیری خودشفقت‌ورزی به‌وسیله ی شاخص‌های برازش، آزمون شد. تحلیل داده‌ها به‌وسیله نرم‌افزار Smart-PLS انجام ‌شد.
یافته‌ها: نتایج اولیه نشان داد، با توجه به منفی بودن شاخص‌های ارتباط پیش ‌بین و نتایج آزمون تی برای مولفه‌های قضاوت در مورد خود، همانندسازی افراطی و منزوی‌سازی و مدل اندازه‌گیری خودشفقت‌ورزی نف از برازش قابل قبولی برخوردار نیست و بنابراین بین گویه‌های پرسشنامه همبستگی درونی معنی دار مشاهده نشد؛ بنابراین با حذف مولفه‌های مذکور مدل اندازه‌گیری خودشفقت‌ورزی اصلاح گردید.
نتیجه‌گیری: مدل اندازه‌گیری خودشفقت‌ورزی اصلاح و تدوین شد و پیشنهاد می‌گردد پژوهشگران داخلی جهت سنجش خودشفقت‌ورزی از پرسشنامه ی اصلاح‌ شده استفاده کنند.

واژه‌های کلیدی: مدل اندازه‌گیری، خودشفقت‌ورزی، دانشجویان، دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران
متن کامل [PDF 817 kb]   (604 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روان شناسی
دریافت: ۱۳۹۶/۲/۶ | پذیرش: ۱۳۹۶/۸/۲۰ | انتشار: ۱۳۹۷/۶/۱۸


XML   English Abstract   Print



دوره 20، شماره 5 - ( آذر و دی 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها