:: دوره 15، شماره 6 - ( بهمن، اسفند 1392 ) ::
دوره 15 شماره 6 صفحات 150-158 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی ارزش های کارکنان بر اساس نظریه سیستم ارزشی آلپورت
دکتر ماشاء اله ولیخانی، حسن سعادت فر* ، عبدالواحد رحیمی
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دهاقان، اصفهان، ایران ، H_shabandari@yahoo.com
چکیده:   (5257 مشاهده)
زمینه و هدف: ارزش های نهادینه شده زیر ساخت تحقق آرمان ها و اهداف سازمان می باشند. با توجه به وجود تفات های مختلف در بافت نیروهای دانشگاه های علوم پزشکی و رسالت آنها در تولید علم و درمان بیماری ها، این مطالعه با هدف استفاده از الگوی سیستم ارزشی آلپورت در شناخت ارزش های کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد برای حل برخی از مشکلات آن اجرا شده است. روش بررسی: این مطالعه توصیفی تحلیلی در پائیز 1391 در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با جامعه آماری 6891 نفر و تعداد نمونه 385 نفر صورت گرفت. پس از تعیین حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، از روش نمونه گیری تصادفی دو مرحله ای جهت تعیین حجم نمونه در هر واحد استفاده شد. از پرسشنامه ای شامل 36 سوال که بر اساس محتویات منابع شاخص های تحقیق تهیه شده بود، جهت جمع آوری داده ها استفاده گردید. داده ها با استفاده از آزمون های آماری تی و فریدمن در نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: مهمترین ارزش از دیدگاه کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، ارزش اجتماعی با 86/23% مقبولیت و کمترین اهمیت مربوط به ارزش اقتصادی با 76/8% مقبولیت تعیین شد. همچنین در طبقه بندی جامعه آماری به چهار گروه، ارزش اجتماعی به عنوان ارزش برتر (27/22% کارکنان) در گروه کارکنان مراکز ستادی تعیین شد و کمترین اهمیت (08/10% کارکنان) به ارزش زیبایی شناختی تعلق گرفت. نتیجه گیری: با توجه به نتایج این مطالعه، ارزش اجتماعی مهمترین ارزش در بین کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد شناخته شد؛ لذا مدیران دانشگاه بایستی ضمن توجه به این مهم، در تصمیم گیری های خود، موضوع اقبال عمومی کارکنان به این ارزش را مدنظر داشته باشند.
واژه‌های کلیدی: ارزش، طبقه بندی ارزشها، نظریه سیستم ارزشی آلپورت، بهداشت و درمان.
متن کامل [PDF 206 kb]   (5478 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومی
دریافت: ۱۳۹۱/۱۱/۱۹ | پذیرش: ۱۳۹۲/۷/۲ | انتشار: ۱۳۹۲/۸/۲۶


XML   English Abstract   Print



دوره 15، شماره 6 - ( بهمن، اسفند 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها