[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي درباره نشريه آخرين شماره تمام شماره‌ها جستجو ثبت نام ارسال مقاله تماس با ما ::
:: دوره 3، شماره 1 - ( بهار 1380 ) ::
دوره 3 شماره 1 صفحات 75-83 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی نگرش والدی دانش آموزان سال آخر دبیرستانهای دخترانه شهر شهرکرد در مورد نحوه رفتار با کودک و تاثیر آموزش بر تغییر نگرش آنها
فرشته آئین *، معصومه دل آرام، نسرین فروزنده، فاطمه دریس
كارشناس ارشد پرستاري ، عضو هيأت علمي Pediatric Nursing Dept, Shahrekord Uni. Of Med Sci.
چکیده:   (30768 مشاهده)
نیمه دوم قرن بیستم را می توان با شجاعت و افتخار عصر کودکان نامید. شخصیت کودک در خانواده تکوین می یابد و کودک آزاری می تواند عوارض غیر قابل جبران روحی و جسمی برجای بگذارد. کودک آزاران معمولاً کسانی هستند که با کودک زندگی می کنند وعمدتاً والدین کودک راشامل میشود ..با توجه به اینکه یکی ازاولویتهای ملی واجتماعی ارتقاء سلامتی کودکان است و مهمترین فاکتورایجاد کننده سوء رفتار با کودک کمبود آگاهی و مهارتهای والدینی ضعیف دروالدین جوان است، لذا این پژوهش با هدف تعیین نگرش والدی دانش آموزان سال آخر دبیرستانهای دخترانه شهر شهرکرد و تاُثیر آموزش نحوه صحیح رفتار با کودک بر اساس رشد و تکامل در تغییر نگرشهای منفی آنها صورت گرفته اسـت. پژوهش حاضـر یک مطالعــه دو مرحله ای است که مرحله اول آن توصیفی ومرحله دوم آن از نوع تجربی و در دو گروه (یک گروه مورد و یک گروه شاهد) انجام شده است. نمونه های مورد بژوهش در مرحله اول 476 دانش آموز دختر سال آخر دبیرستان در کلیه رشته های تحصیلی بودند که پس از تکمیل پرسشنامه نگرش والدی نوجوانان ، تعداد40 نفر که بر اساس نمرات حاصله از پرسشنامه ، دارای نگرش منفی بودند، جهت شرکت در مرحله دوم بطور تصادفی به دو گروه تجربی و شاهد توزیع شدند. جهت گروه مورد، چهار جلسه دو ساعته آموزش نحوه صحیح رفتار با کودک بر اساس رشد و تکامل گذاشته شد. سپس از هر دو گروه مورد و شاهد، مجدداً پرسشنامه تکمیل شد و نتایج با یکدیگر مقایسه گردید. نتایج پژوهش نشان داد که 3/6 درصد واحدهای مورد پژوهش دارای نگرش والدی منفی ، 4/83 درصد دارای نگرش خنثی و8/12 درصد نگرش مثبت داشته اندواختلاف نمرات والدی قبل و بعدازآموزش در گروه مورد و شاهد تفاوت معنی دار داشت، بطوری که نگرش والدی واحدهای مورد پژوهش درگروه مورد بعدازآموزش بطورقابل توجهی مثبت شده بود. نتایج این مطالعه، شیوع بالای نگرش خنثی درواحدهای موردپژوهش را نشان داد. بدین معنی که نوجوانان ما در مورد نحوه رفتارباکودک آگاهی ندارند واین عدم آگاهی می تواند درآینده منجر به استفاده از روش های غیر صحیح درتربیت کودک شود.همچنین یافته های حاصل از پژوهش تاُثیرآموزش نحوه صحیح رفتاربا کودک با تکیه بر ویژگیهای طبیعی رشدوتکامل وی ،درتغییرنگرشهای منفی وخنثی نوجوانان دبیرستانی را تأئید نمود.
واژه‌های کلیدی: واژه های کلیدی: تربیت فرزند، نگرش والدی، آموزش
متن کامل [PDF 181 kb]   (1147 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومی
دریافت: ۱۳۹۰/۴/۷
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

aien F, delaram M, foruzande N, deris F. Parental attitude of female high school students in Shahrekord schools , 2001.. J Shahrekord Univ Med Sci. 2001; 3 (1) :75-83
URL: http://journal.skums.ac.ir/article-1-673-fa.html
آئین فرشته، دل آرام معصومه، فروزنده نسرین، دریس فاطمه. بررسی نگرش والدی دانش آموزان سال آخر دبیرستانهای دخترانه شهر شهرکرد در مورد نحوه رفتار با کودک و تاثیر آموزش بر تغییر نگرش آنها. مجله دانشگاه علوم پزشکی شهركرد. 1380; 3 (1) :75-83

URL: http://journal.skums.ac.ir/article-1-673-fa.html

دوره 3، شماره 1 - ( بهار 1380 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد Journal of Shahrekord University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.048 seconds with 793 queries by yektaweb 3503