در حال انتقال سرور
   [صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي درباره نشريه آخرين شماره تمام شماره‌ها جستجو ثبت نام ارسال مقاله تماس با ما ::
:: دوره 20، شماره 5 - ( آذر و دی 1397 ) ::
دوره 20 شماره 5 صفحات 116-128 برگشت به فهرست نسخه ها
کیفیت خدمات ادراک شده از دیدگاه بیماران همودیالیز مزمن بزرگسال در بیمارستان های دولتی و خیریه بر اساس مدل سروکوال (Servqual)
خانم منصوره مجلسی ، قاسم یادگارفر* ، محمد سوداوی، خانم الهه خراسانی، خانم پریسا ذاکری، طیبه بقایی، نصرالله شریفی فرادنبه
مرکز تحقیقات نارسایی قلب، گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده:   (288 مشاهده)

زمینه و هدف: سازمان‌ های بهداشتی درمانی دولتی و غیر دولتی نیاز به اجرای برنامه های تحقیق و توسعه و پیاده سازی برنامه های بهبود کیفیت برای بقا و موفقیت خود دارند. هدف از این مطالعه ارزیابی کیفیت خدمات ارائه شده به بیماران مزمن همودیالیز در مراکز دولتی و خصوصی شهر اصفهان می باشد.
روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی که به صورت مقطعی انجام و داده های مورد نیاز از فروردین تا خرداد 95 در پنج مرکز همودیالیز بیمارستان های شهر اصفهان (سه مرکز دولتی و دو مرکز خیریه) با استفاده از پرسشنامه استاندارد شده سروکوال جمع آوری شده است. پرسشنامه شامل دو بخش بود، بخش اول شامل سوالات جمعیت شناختی و بخش دوم از 25 سوال برای اندازه گیری کیفیت خدمات ارائه شده به بیماران در پنج بعد: قابل لمس و فیزیکی، قابلیت اطمینان خدمات، پاسخگویی، تضمین خدمات تعهد شده و همدلی تشکیل شده است. جهت تعیین ضریب همبستگی پیرسون و آزمون مقایسه میانگین و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS استفاده شد.
یافته ها: در مطالعه حاضر در مقایسه بین مراکز دولتی و خیریه بیشترین شکاف کیفیت خدمات ادراک شده مربوط به بعد قابل لمس و فیزیکی (1/64) در مراکز دولتی و کمترین شکاف مربوط به قابلیت اطمینان خدمات (0/93) در مراکز دولتی است. همچنین بین ویژگی های جمعیت شناختی شامل تحصیلات، سطح درآمد، سن و ابعاد کیفیت خدمات ادراک شده اختلاف معنی داری مشاهده شد (001/0>P).
نتیجه گیری: یافته ها نشان می دهد، در تمامی 5 بعد کیفیت خدمات سروکوال بین انتظارات و ادراکات بیماران شکاف ملاحظه گردید. لذا ارائه ‌دهندگان مراقبت های سلامت و کارکنان باید توجه بیشتری به عقاید و نظرات بیماران داشته باشند و از بازخورد به دست آمده برای حل مشکلات موجود و بهبود کیفیت خدمات استفاده کنند.
 
 

واژه‌های کلیدی: کیفیت خدمات، همودیالیز، سروکوالو
متن کامل [PDF 815 kb]   (86 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت خدمات بهداشتی
دریافت: ۱۳۹۵/۵/۲۷ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۲/۱۵ | انتشار: ۱۳۹۸/۳/۸
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Majlesi M, Yadegarfar G, Sodavi M, Khorasani E, Zakeri P, Baghaei T et al . Perceived service quality delivered to adult chronic hemodialysis patients in public and charity hospitals based on Servqual model. J Shahrekord Univ Med Sci. 2018; 20 (5) :116-128
URL: http://journal.skums.ac.ir/article-1-3044-fa.html

مجلسی منصوره، یادگارفر قاسم، سوداوی محمد، خراسانی الهه، ذاکری پریسا، بقایی طیبه و همکاران.. کیفیت خدمات ادراک شده از دیدگاه بیماران همودیالیز مزمن بزرگسال در بیمارستان های دولتی و خیریه بر اساس مدل سروکوال (Servqual) . مجله دانشگاه علوم پزشکی شهركرد. 1397; 20 (5) :116-128

URL: http://journal.skums.ac.ir/article-1-3044-fa.html



دوره 20، شماره 5 - ( آذر و دی 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد Journal of Shahrekord University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3792