[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي درباره نشريه آخرين شماره تمام شماره‌ها جستجو ثبت نام ارسال مقاله تماس با ما ::
:: دوره 19، شماره 5 - ( آذر و دی 1396 ) ::
دوره 19 شماره 5 صفحات 46-59 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر تمرینات با تداخل زمینه ای بر مشکلات توجه در کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی
هادی مرادی *، مهدی سهرابی، ملیحه مونس طوسی
گروه رفتار حرکتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد ، hadi.moradi@stu.um.ac.ir
چکیده:   (211 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلال هماهنگی رشدی یکی از شایع ترین اختلالات تأثیرگذار بر کودکان در سنین 5 تا 8 ساله می باشد. هدف از مطالعه حاضر بررسی تأثیر تمرینات با تداخل زمینه ای متفاوت (تمرینات تصادفی و مسدود) بر مشکلات توجه در کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی 5 تا 7 ساله شهر مشهد بود.
روش بررسی: روش انجام تحقیق نیمه تجربی بود. از بین تمامی کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی در مهد کودک های شهر مشهد 45 نفر با استفاده از آزمون های غربالگری انتخاب و پس از تکمیل کردن پرسشنامه عصب روان‌شناختی کانرز به عنوان پیش آزمون، به صورت تصادفی به سه گروه 15 نفره (گروه تمرینات تصادفی، گروه تمرینات مسدود و گروه کنترل) تقسیم شدند. در ادامه گروه های تجربی حاضر در تحقیق تمرینات با تداخل زمینه ای متفاوت را برای 8 هفته و هر هفته 3 جلسه 45 دقیقه ای انجام دادند و در انتها دوباره از کلیه افراد به وسیله پرسشنامه عصب روان‌شناختی کانرز، پس آزمون به عمل آمد. برای تعیین تفاوت های درون گروهی و بین گروهی به ترتیب از آزمون تی همبسته و آزمون تحلیل کواریانس استفاده شد.
یافته ها: یافته های تحقیق حاضر نشان داد که تمرین در دو گروه تجربی تحقیق بر مشکلات توجه کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی موثر بود (مسدود 0/01P=، تصادفی 0/001P=). در حالی که در گروه کنترل هیچ تأثیری ایجاد نشد (0/58P=). همچنین یافته های تحقیق حاضر نشان داد که گروه تمرینی با تداخل زمینه ای بیشتر در مشکلات توجه کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشد موثرتر واقع شد و باعث بهبود بیشتری در این کودکان شد (0/001P=).
نتیجه گیری: با این وجود می توان نتیجه گرفت که تمرینات با تداخل زمینه ای بیشتر می تواند موجب بهبودی بیشتر مشکلات توجه در کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی شود.
واژه‌های کلیدی: اختلال هماهنگی رشدی، تمرین تصادفی، تمرین مسدود، مشکلات توجه.
متن کامل [PDF 928 kb]   (34 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: فیزیو تراپی و علوم ورزش
دریافت: ۱۳۹۵/۳/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۵/۸/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۶/۹/۱۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moradi H, Sohrabi M, Mones Tusi M. The effect of exercises with contextual interference of training on attention problems in children with developmental coordination disorder. J Shahrekord Univ Med Sci. 2017; 19 (5) :46-59
URL: http://journal.skums.ac.ir/article-1-2944-fa.html
مرادی هادی، سهرابی مهدی، مونس طوسی ملیحه. تأثیر تمرینات با تداخل زمینه ای بر مشکلات توجه در کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی. مجله دانشگاه علوم پزشکی شهركرد. 1396; 19 (5) :46-59

URL: http://journal.skums.ac.ir/article-1-2944-fa.html

دوره 19، شماره 5 - ( آذر و دی 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد Journal of Shahrekord University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.099 seconds with 793 queries by yektaweb 3535