در حال انتقال سرور
   [صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي درباره نشريه آخرين شماره تمام شماره‌ها جستجو ثبت نام ارسال مقاله تماس با ما ::
:: دوره 18، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1395 ) ::
دوره 18 شماره 3 صفحات 87-97 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه خودتنظیمی انگیزشی و رفتارهای پرخطر در دانش آموزان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی و دانش آموزان عادی
مجید ضرغام حاجبی، سعید پورعبدل* ، شهزاد سراوانی
دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران ، saeed.pourabdol@yahoo.com
چکیده:   (3805 مشاهده)

زمینه و هدف: اختلال نقص توجه/ بیش فعالی یکی از اختلالاتی می‌باشد که توجه بسیاری از روان شناسان،
روان پزشکان و پژوهشگران را به خود جلب کرده است. ازجمله عواملی که می‌تواند در تداوم این اختلال دخیل باشد، تنظیم نامناسب انگیزه‌ها و رفتارهای پرخطر است؛ لذا هدف پژوهش حاضر
، مقایسه خودتنظیمی انگیزشی و رفتارهای پرخطر در دانش آموزان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی و دانش آموزان عادی است.

روش بررسی: این پژوهش توصیفی از نوع توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانش‌آموزان پسر مبتلا اختلال نقص توجه/ بیش فعالی و دانش آموزان عادی کلاس سوم دبیرستان تشکیل دادند که در سال تحصیلی 94-93 در شهر اردبیل مشغول به تحصیل بودند. نمونه پژوهش به حجم 80 نفر (شامل 40 دانش آموز عادی و 40 دانش آموز مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی) بودند که به‌صورت نمونه گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند، برای جمع‌آوری داده ها از مقیاس خودتنظیمی انگیزشی، مقیاس خطرپذیری نوجوانان ایرانی، مقیاس تشخیصی کوتاه اختلال نقص توجه/ بیش فعالی بزرگسالان کانرز و مصاحبه تشخیصی بر اساس DSM-5 استفاده شد.

یافته ها: نتایج تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) نشان داد که میانگین نمرات خودتنظیمی انگیزشی (در تمامی مؤلفه‌ها) دانش آموزان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی به‌طور معنی داری از دانش آموزان عادی کمتر است (001/0>P)؛ همچنین نتایج نشان داد که میانگین نمرات رفتارهای پرخطر (در تمامی مؤلفه‌ها) دانش آموزان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی به‌طور معنی داری از میانگین نمرات دانش آموزان عادی بیشتر است (001/0>P).

نتیجه گیری: نتایج به‌دست‌آمده از این یافته‌ها نشانگر اهمیت راهبردهای خودتنظیمی انگیزشی و تنظیم و تعدیل این انگیزه‌ها در جهت پیشرفت تحصیلی و کاهش رفتارهای پرخاشگرانه، بی‌توجهی، حواس پرتی و درنهایت پیشگیری و کاهش رفتارهای پرخطر در دانش آموزان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی است.

واژه‌های کلیدی: اختلال نقص توجه/ بیش فعالی، خودتنظیمی انگیزشی، رفتارهای پرخطر.
متن کامل [PDF 1060 kb]   (1532 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روان شناسی
دریافت: ۱۳۹۴/۴/۳ | پذیرش: ۱۳۹۴/۹/۱ | انتشار: ۱۳۹۵/۵/۱۴
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zargham Hajebi M, Pourabdol S, Saravani S. A comparison of motivational self-regulation and high-risk behaviors in students suffering from attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD) and normal students. J Shahrekord Univ Med Sci. 2016; 18 (3) :87-97
URL: http://journal.skums.ac.ir/article-1-2493-fa.html

ضرغام حاجبی مجید، پورعبدل سعید، سراوانی شهزاد. مقایسه خودتنظیمی انگیزشی و رفتارهای پرخطر در دانش آموزان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی و دانش آموزان عادی. مجله دانشگاه علوم پزشکی شهركرد. 1395; 18 (3) :87-97

URL: http://journal.skums.ac.ir/article-1-2493-fa.html



دوره 18، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد Journal of Shahrekord University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3792