دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد،شهرکرد، ایران ، salahyanafshin@yahoo.com
چکیده: (4620 مشاهده)
زمینه و هدف: با توجه به شیوع وابستگی به افیون ها و پیامدهای فردی و اجتماعی آن، هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی آموزش گروهی حل مسئله بر رضایت زناشویی و کیفیت زندگی بیماران وابسته به مواد (افیون ها) بود.
روش بررسی: این پژوهش در دسته پژوهش های تجربی کار آزمایی بالینی قرار میگیرد و طرح تحقیق آن به صورت 2 گروهی (گروه آزمایش و گروه کنترل) و شامل 3 مرحله پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری (1 ماهه) بود. جامعه آماری پژوهش کلیه بیماران وابسته به افیون ها در شهرکرد و نمونه پژوهش نیز 40 نفر از افراد واجد ملاک ورود به پژوهش بود. ابزار گردآوری داده های پژوهش پرسشنامه های کیفیت زندگی و رضایت زناشویی انریچ بود. مداخله پژوهش شامل 8 جلسه آموزشی 2 ساعته بود.
یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش گروهی حل مسئله بر بهبود رضایت زناشویی بیماران در مرحله پس آزمون (0001/0>P و 58/37=F) و پیگیری (0001/0>P و 17/43=F) و کیفیت زندگی آن ها در مرحله پس آزمون (0001/0>P و 80/93=F) و پیگیری (0001/0>P و 49/362=F) در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل اثر بخش بوده است و میزان تأثیر از 41/0 تا 7/0 متفاوت بود.
نتیجه گیری: نتایج در کل حاکی از این بود که آموزش گروهی حل مسئله کیفیت زندگی بیماران وابسته به مواد (افیون ها) را ارتقاء می دهد و نقشی کاهنده در میزان تعارضات زناشویی آن ها دارد؛ بنابراین آموزش گروهی
حل مسئله در بهبود وضعیت خانوادگی بیماران وابسته به مواد مؤثر است.
Salahian A, Palahang H. examine the effectiveness of group problem solving on marital satisfaction and quality of life in Drug-dependent patients (opiates). J Shahrekord Univ Med Sci. 2016; 18 (2) :132-142 URL: http://78.39.35.44/article-1-2276-fa.html
صلاحیان افشین، پالاهنگ حسن. بررسی اثربخشی آموزش گروهی حل مسأله بر رضایت زناشویی و بهبود کیفیت زندگی بیماران وابسته به مواد(افیون ها) در شهر شهرکرد . مجله دانشگاه علوم پزشکی شهركرد. 1395; 18 (2) :132-142