در حال انتقال سرور
   [صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي درباره نشريه آخرين شماره تمام شماره‌ها جستجو ثبت نام ارسال مقاله تماس با ما ::
:: دوره 17، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1394 ) ::
دوره 17 شماره 3 صفحات 76-83 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تأثیر آموزش جلسات focus group و آموزش از طریق بوکلت بر آگاهی، نگرش و عملکرد معلمان در مورد اختلال بیش فعالی و نقص توجه: یک کارآزمایی بالینی تصادفی
علی حسن پور دهکردی، پروین صفوی* ، کورش شهبازی
گروه روانپزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران ، safavi_p@yahoo.com
چکیده:   (3538 مشاهده)
زمینه و هدف: بیش فعالی و نقص توجه (ADHD) شایعترین اختلال روانی کودکان است که منجر به پرتحرکی، نقص توجه و افت تحصیلی دانش آموزان می شود. این مطالعه با هدف مقایسه تأثیر دو روش آموزش غیرحضوری و حضوری بر آگاهی، نگرش و عملکرد معلمان در مورد این اختلال انجام گرفت. روش بررسی: در این کارآزمایی بالینی 60 نفر از معلمان چهار مدرسه ابتدایی دخترانه شهرکرد در سال 92-91 به طور تصادفی انتخاب و به دو گروه 30 نفره آموزش از طریق جلسات Focus Group و آموزش از طریق بوکلت تقسیم گردیدند. گروه اول به دو گروه 15 نفره تقسیم و در چهار جلسه یک ساعته شرکت کردند و گروه دوم جزوه آموزشی با همان محتوا دریافت کردند. پرسشنامه های ارزیابی آگاهی، نگرش به دارو درمانی و عملکرد آن ها در مورد بیش فعالی و نقص توجه قبل و یک ماه بعد از آموزش تکمیل گردید. یافته ها: در هر دو گروه آگاهی شرکت کنندگان بعد از آموزش به طور معنی دار افزایش یافته بود؛ ولی نگرش آن ها به دارو درمانی تغییر قابل توجهی نداشت. بین میانگین نمره آگاهی و نگرش در دو گروه تفاوت آماری معنی داری وجود نداشت؛ ولی در گروه Focus Group نسبت به گروه بوکلت معلمان عملکرد بهتری پیدا کرده بودند، به نحوی که توانسته بودند، تعداد زیادتری از دانش آموزان مشکوک به بیش فعالی را تشخیص و ارجاع دهند. نتیجه گیری: با توجه به نتایج مطالعه که نشان داد آموزش از طریق جلسات Focus Group بهتر از آموزش از طریق بوکلت بر عملکرد معلمان تأثیر دارد، و به دلیل اینکه اختلال ADHD می تواند منجر به مشکلات روانی- اجتماعی در دانش آموزان شود؛ بنابراین توصیه می شود برای شناسایی و ارجاع سریع دانش آموزان مبتلا به اختلال ADHD از آموزش معلمان به روش Focus Group استفاده شود.
واژه‌های کلیدی: اختلال بیش فعالی نقص توجه، آموزش، بوکلت، جلسات Focus group
متن کامل [PDF 204 kb]   (842 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روان شناسی
دریافت: ۱۳۹۳/۴/۳۱ | پذیرش: ۱۳۹۳/۱۱/۱۳ | انتشار: ۱۳۹۴/۵/۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hasanpoor-Dehkordi A, Safavi P, Shahbazi K. Comparing the effectiveness of booklet and focus group education of teachers on their knowledge, attitude and performance towards students with attention deficit hyperactivity disorder: a randomized clinical trial. J Shahrekord Univ Med Sci. 2015; 17 (3) :76-83
URL: http://journal.skums.ac.ir/article-1-2089-fa.html

حسن پور دهکردی علی، صفوی پروین، شهبازی کورش. مقایسه تأثیر آموزش جلسات focus group و آموزش از طریق بوکلت بر آگاهی، نگرش و عملکرد معلمان در مورد اختلال بیش فعالی و نقص توجه: یک کارآزمایی بالینی تصادفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی شهركرد. 1394; 17 (3) :76-83

URL: http://journal.skums.ac.ir/article-1-2089-fa.html



دوره 17، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد Journal of Shahrekord University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3792