[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي درباره نشريه آخرين شماره تمام شماره‌ها جستجو ثبت نام ارسال مقاله تماس با ما ::
:: دوره 8، شماره 2 - ( تابستان 1385 ) ::
دوره 8 شماره 2 صفحات 16-20 برگشت به فهرست نسخه ها
یادگیری بر پایه حل مساءله یا سخنرانی: تجربه یک شیوه جدید آموزش «پرستاری کودکان» به دانشجویان پرستاری
فرشته آئین *، کبری نوریان
*مربی گروه پرستاری Nursing Dept., Shahrekord Univ. of Med. Sci ، E-maile: fereshtehaein@yahoo.com
چکیده:   (7630 مشاهده)
چکیده: زمینه و هدف: بر اساس شواهد موجود، آموزش بر پایه حل مسأله (Problem Based Learning=PBL) یکی از موفق ترین متدها در رسیدن به اهداف آموزش عالی می باشد. اما متأسفانه این روش به دلیل صرف وقت زیاد و تعداد زیاد دانشجویان کلاس در تدریس درس تخصصی پرستاری مورد استقبال قرار نگرفته است. در این مطالعه با ایجاد تغییراتی در روش PBL استاندارد با هدف بالا بردن قابلیت اجرا و میزان تأثیر آن در یادگیری دانشجویان در مقایسه با روش سخنرانی (Lecture Based Learning=LBL) مورد بررسی قرار گرفته است. روش بررسی: پژوهش حاضر، یک مطالعه نیمه تجربی دو گروهی و یک مرحله ای است که طی آن دو گروه 30 نفری از دانشجویان پرستاری که واحد پرستاری را اخذ نموده بودند، به طور تصادفی به گروههای آزمون و کنترل تقسیم بندی شدند. پس از اطمینان از یکسان بودن رفتار ورودی دانشجویان، گروه آزمون تحت آموزش به روش PBL تعدیل شده و گروه کنترل تحت آموزش به روش سخنرانی قرار گرفتند. در پایان ترم امتحان مشابهی، محتوی سؤالات چهار گزینه ای از هر دو گروه به عمل آمد و نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS و آمار استنباطی و توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که میانگین نمرات آزمون نهایی دانشجویان تحت آموزش به روش PBL 6/1±5/15 و در دانشجویان آموزش دیده به روش سخنرانی 7/1±6/12بود (05/0p<). نتیجه گیری: یافته های پژوهش ها نشان داد که روش PBL تعدیل شده در یادگیری دانشجویان در مقایسه با روش سخنرانی تأثیر بیشتری دارد. لذا توصیه می شود از این روش در تدریس دروس تخصصی پرستاری استفاده گردد.
واژه‌های کلیدی: پرستاری، سخنرانی، دانشجو، یادگیری، یادگیری بر اساس حل مسأله
متن کامل [PDF 133 kb]   (885 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: ۱۳۹۰/۳/۱۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

aein F, nourian K. Problem–based learning: a new experience in education of pediatric nursing course to nursing students. J Shahrekord Univ Med Sci. 2006; 8 (2) :16-20
URL: http://journal.skums.ac.ir/article-1-20-fa.html
آئین فرشته، نوریان کبری. یادگیری بر پایه حل مساءله یا سخنرانی: تجربه یک شیوه جدید آموزش «پرستاری کودکان» به دانشجویان پرستاری. مجله دانشگاه علوم پزشکی شهركرد. 1385; 8 (2) :16-20

URL: http://journal.skums.ac.ir/article-1-20-fa.html

دوره 8، شماره 2 - ( تابستان 1385 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد Journal of Shahrekord University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.048 seconds with 786 queries by yektaweb 3477