در حال انتقال سرور
   [صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي درباره نشريه آخرين شماره تمام شماره‌ها جستجو ثبت نام ارسال مقاله تماس با ما ::
:: دوره 16، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1393 ) ::
دوره 16 شماره 2 صفحات 104-112 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تأثیر آموزش مستقیم و غیر مستقیم بر تغییر نگرش والدین کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی، در زمینه میزان رضایت از درمان و تبعیت دارویی
پروین صفوی، مرتضی سدهی، مسعود لطفی زاده* ، فرزاد شهیدی
دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد ، masoud_lotfizadeh@yahoo.com
چکیده:   (5383 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلال نقص توجه/ بیش فعالی از شایع ترین مشکلات رفتاری است که باعث پرتحرکی، نقص توجه و افت تحصیلی در کودکان می شود. با توجه به اهمیت درمان دارویی در این اختلال، مطالعه حاضر با هدف مقایسه تأثیر آموزش مستقیم و غیر مستقیم بر تغییر نگرش والدین کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی، در خصوص میزان رضایت از درمان و تبعیت دارویی انجام گرفت. روش بررسی: در این مطالعه کارآزمایی بالینی، 80 نفر از والدین کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی مراجعه کننده به کلینیک روانپزشکی اطفال در شهرکرد، به طور تصادفی در دو گروه آموزش مستقیم و غیر مستقیم تقسیم شدند. گروه اول در 4 جلسه آموزش مستقیم گروهی شرکت کرده و به گروه دوم کتابچه آموزشی با همان محتوا داده شد. شرکت کنندگان قبل از آموزش و یک ماه بعد از آموزش، از نظر نگرش به دارو، رضایت از درمان و میزان تبعیت درمانی مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافته ها: در مجموع 61 نفر مطالعه را به پایان رساندند. بعد از مداخله میانگین نمرات نگرش به مصرف دارو و رضایت از درمان، در گروه آموزش مستقیم افزایش معنی داری نشان داد (به ترتیب 001/0>P و 016/0=P)؛ ولی در گروه آموزش غیرمستقیم اختلاف آماری معنی داری در این زمینه مشاهده نشد (05/0P). تغییر میانگین نمره نگرش به مصرف دارو نیز در پایان دوره در گروه آموزش مستقیم نسبت به گروه غیر مستقیم اختلاف معنی داری داشت (01/0>P). نتیجه گیری: آموزش مستقیم بیش از آموزش غیر مستقیم بر بهبود نگرش به مصرف دارو و افزایش رضایت از درمان مؤثر بوده ولی هر دو روش بر بهبود تبعیت دارویی تأثیر داشته است؛ لذا نتایج مطالعه می تواند تأثیر قابل توجهی بر عملکرد کودکان دارای این اختلال در محیط خانواده و مدرسه داشته باشد.
واژه‌های کلیدی: اختلال نقص توجه/ بیش فعالی، آموزش، والدین، نگرش، تبعیت دارویی
متن کامل [PDF 154 kb]   (1555 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: اطفال
دریافت: ۱۳۹۲/۶/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۲/۱۱/۲۷ | انتشار: ۱۳۹۳/۳/۱۳
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Safavi P, Sedehi M, Lotfi Zade M, Shahidi F. The effect of direct and indirect education on attitudes of parents of children with attention-deficit/hyperactivity disorder towards medication treatments. J Shahrekord Univ Med Sci. 2014; 16 (2) :104-112
URL: http://journal.skums.ac.ir/article-1-1675-fa.html

صفوی پروین، سدهی مرتضی، لطفی زاده مسعود، شهیدی فرزاد. مقایسه تأثیر آموزش مستقیم و غیر مستقیم بر تغییر نگرش والدین کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی، در زمینه میزان رضایت از درمان و تبعیت دارویی. مجله دانشگاه علوم پزشکی شهركرد. 1393; 16 (2) :104-112

URL: http://journal.skums.ac.ir/article-1-1675-fa.html



دوره 16، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد Journal of Shahrekord University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3792