[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي درباره نشريه آخرين شماره تمام شماره‌ها جستجو ثبت نام ارسال مقاله تماس با ما ::
:: دوره 14، شماره 2 - ( خرداد-تير 1391 ) ::
دوره 14 شماره 2 صفحات 55-63 برگشت به فهرست نسخه ها
کارآیی استفاده از نقشه کشی مفهومی در یادگیری فرآیند پرستاری در آموزش بالینی کودکان
فرشته آیین* ، نسرین فروزنده
مرکز تحقیقات گیاهان دارویی، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران. ، E-mail: fereshtehaein@yahoo.com
چکیده:   (9962 مشاهده)
زمینه و هدف: نقشه کشی مفهومی یک استراتژی آموزشی است که در آن فراگیران، مفاهیم کلیدی را شناسایی نموده و ارتباطات بین آنها را به صورت شماتیک ترسیم می‌نمایند. این مطالعه با هدف تعیین کارآیی استفاده از نقشه مفهومی در یادگیری فرآیند پرستاری در آموزش بالینی پرستاری کودکان انجام شده است. روش بررسی: در این مطالعه نیمه تجربی 30 نفر از دانشجویان پرستاری در سه گروه 10 نفره که واحد کارآموزی پرستاری کودکان را اخذ نموده بودند، وارد مطالعه شدند. در روز اول کارآموزی پس از تحویل فرآیند پرستاری اولیه توسط دانشجویان، روش طراحی فرآیند پرستاری با استفاده از نقشه کشی مفهومی به آنان آموزش داده شد. دانشجویان 8 فرآیند پرستاری را با استفاده از نقشه کشی مفهومی در طی روزهای کارآموزی تهیه نمودند که سه نقشه مفهومی تهیه شده توسط هر دانشجو، (نقشه روز اول به عنوان پیش آزمون و روز پنجم و روز نهم به عنوان پس آزمون) مورد ارزشیابی کمی و کیفی قرار گرفت. داده ها به کمک آزمون آماری فریدمن و آزمون تعقیبی دان تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: بر اساس سیستم نمره دهی کمی میانگین نمره کسب شده نقشه مفهومی دانشجویان قبل از مداخله، روز پنجم و روز نهم به ترتیب 11/1±1/5، 31/1±11 و 69/0±19 بود. نتایج آزمون آماری فریدمن و آزمون تعقیبی دان تفاوت معنی‌داری بین نمرات نقشه‌های مفهومی روز پنجم با روز اول و همچنین روز نهم با روز اول را نشان داد (001/0P<). ارزشیابی کیفی نقشه های مفهومی پیشرفت قابل توجه دانشجویان در درک فرآیند پرستاری را نشان داد به طوری که از سطح ضعیف در روز اول به سطح عالی در روز نهم ارتقا یافتند. نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های مطالعه، نقشه کشی مفهومی یک ابزار بسیار مفید جهت کمک به دانشجویان در ادغام دانش قبلی و ارائه مراقبت پرستاری به بیمار بر اساس فرآیند پرستاری است.
واژه‌های کلیدی: آموزش بالینی پرستاری، پرستاری کودکان، فرآیند پرستاری، نقشه کشی مفهومی
متن کامل [PDF 184 kb]   (1974 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومی
دریافت: ۱۳۹۱/۳/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۶/۶/۱۱ | انتشار: ۱۳۹۶/۶/۱۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aein F, Frouzandeh N. Investigating efficacy of concept mapping in student’s learning of nursing process of pediatric patients. J Shahrekord Univ Med Sci. 2012; 14 (2) :55-63
URL: http://journal.skums.ac.ir/article-1-1114-fa.html

آیین فرشته، فروزنده نسرین. کارآیی استفاده از نقشه کشی مفهومی در یادگیری فرآیند پرستاری در آموزش بالینی کودکان. مجله دانشگاه علوم پزشکی شهركرد. 1391; 14 (2) :55-63

URL: http://journal.skums.ac.ir/article-1-1114-fa.html



دوره 14، شماره 2 - ( خرداد-تير 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد Journal of Shahrekord University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3792